Jak działa układ rozrządu w silniku spalinowym? – Szczegółowe omówienie

Układ rozrządu w silniku spalinowym pełni kluczową rolę w zarządzaniu przepływem mieszanki paliwowo-powietrznej i spalin. Jest to złożony mechanizm, który wymaga precyzyjnego działania i synchronizacji.

Budowa układu rozrządu

Układ rozrządu składa się z następujących elementów:

  • Wałek rozrządu: Odpowiada za otwieranie i zamykanie zaworów w odpowiednim czasie.

  • Zawory: Umożliwiają wlot i wylot gazów; zawory ssące dla mieszanki paliwowo-powietrznej i zawory wydechowe dla spalin.

  • Popychacze: Przekazują ruch obrotowy wałka rozrządu na zawory.

  • Sprężyny zaworowe: Zapewniają zamknięcie zaworów po ich otwarciu.

  • Łańcuch lub pasek rozrządu: Łączy wałek rozrządu z wałem korbowym, zapewniając synchronizację.

Zasada działania

Układ rozrządu działa na zasadzie precyzyjnego synchronizowania ruchu wałka rozrządu z ruchem tłoków. Wałek rozrządu jest napędzany przez koło zębate połączone z wałem korbowym, co gwarantuje, że zawory otwierają się i zamykają w odpowiednim momencie.

Cykl pracy silnika

Silnik czterosuwowy pracuje w cyklu obejmującym:

  1. Suw ssania: Zawór ssący otwiera się, tłok porusza się w dół, zasysając mieszankę paliwowo-powietrzną.

  2. Suw sprężania: Zawory są zamknięte, tłok porusza się w górę, sprężając mieszankę.

  3. Suw pracy: Mieszanka jest zapalana, a energia wybuchu popycha tłok w dół.

  4. Suw wydechu: Zawór wydechowy otwiera się, tłok porusza się w górę, wypychając spaliny.

Typy układów rozrządu

  • OHV (Over Head Valve): Zawory są umieszczone w głowicy, a wałek rozrządu w bloku silnika.

  • OHC (Over Head Camshaft): Wałek rozrządu jest umieszczony w głowicy nad zaworami.

  • DOHC (Double Over Head Camshaft): Dwa wałki rozrządu dla oddzielnej obsługi zaworów ssących i wydechowych.

Regulacja i ustawienie

Precyzyjne ustawienie układu rozrządu jest kluczowe dla efektywnej pracy silnika. Mechanik Kraków musi dokładnie sprawdzić i ustawić moment otwarcia i zamknięcia zaworów, co wpływa na moc, moment obrotowy i zużycie paliwa.



Problemy i diagnostyka

Problemy z układem rozrządu mogą objawiać się w różny sposób, od nieprawidłowego dźwięku pracy silnika, przez spadek mocy, aż po poważne uszkodzenia mechaniczne. Mechanik wykorzystuje specjalistyczne narzędzia diagnostyczne do wykrywania i naprawy usterek.


Układ rozrządu jest niezwykle ważny dla prawidłowego działania silnika spalinowego. Jego zrozumienie i właściwa obsługa wymaga wiedzy i doświadczenia. Dlatego, w przypadku jakichkolwiek wątpliwości lub problemów, zaleca się odwiedzić wyłącznie profesjonalny serwis samochodowy Kraków, jaki przeprowadzi dokładną diagnozę, ewentualnie wykryje wszelkie nieprawidłowości, w obrębie nieprawidłowego działania rozrządu w silniku spalinowym. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kiedy doszło do uszkodzenia pompy płynu chlodzącego?

Z czym wiąże się wymiana szczęk hamulcowych w profesjonalnym warsztacie samochodowym?